Stavby, které jsou mezi Čechy nejméně oblíbené. Které to jsou a proč je veřejnost kritizuje?

Zavděčit se českému národu bývá složité. Češi, jako jeden z mála národů, upřímností často nešetří a do hledáčku jejich kritiky se může dostat téměř vše. Například architektura by o tom mohla říci své. Dnes se spolu zaměříme na stavby, které si u našich spoluobčanů nevysloužili mnoho popularity.

Žižkovská věž

Jakešův prst, Jehla, Bajkonur jsou jen některá přízviska, která získala televizní věž na Žižkově. Tento vysílač postavený roku 1992 si vysloužil značnou kritiku už za své stavby. Pražané totiž nedokázali překousnout, že byla při stavbě zdevastována velká část Starého olšanského židovského hřbitova. Popularitu si nezískal ani později, z důvodu kontroverzního vzhledu. Obyvatelé hlavního města dodnes považují Žižkovský vysílač za nejošklivější věž ve stověžaté Praze.

Hotel Thermal v Karlových Varech

Luxusní hotel v západních Čechách vznikl v letech 1967 a 1976 jako hlavní sídlo světoznámého filmového festivalu v Karlových Varech. Bohužel, při jeho stavbě komunistický režim strhl na 30 historických domů, převážně secesní architektury. Jelikož tento hotel vlastní stát, je podrobován tvrdé kritice i dnes. Převážně jde o vysokou nákladovost provozu, nedostatečné využití a v poslední době i údajně neúměrná částka za rekonstrukci hotelu, v hodnotě půl miliardy korun.

Tunel Blanka

Zpátky do Prahy. Tunel Blanka byl svého času nejvíce sledovanou stavbou v ČR. Tento megalomanský projekt se stavěl od roku 2006 do roku 2015 a stál z původních 17 miliard nakonec 43 miliard. Nevětší kritiku sklidil právě za zpožděnou dobu stavby o 4 roky a neuvěřitelně navýšené náklady na stavbu. Navzdory původním slibům o lepším ovzduší a dopravě, se nakonec v okolí prudce snížila kvalita vzduchu, došlo k regulaci rekreačních parků v okolí a zpočátku se i hrubě zhoršila dopravní situace. Navíc se dodnes řeší velká vlhkost v energetické soustavě tunelu.

Lanovka z Podbaby do Bohnic

Tato stavba ještě nestojí a už se ví, jaká budoucnost ji čeká. Z důvodu absence přímého spojení mezi Prahou 6 a Prahou 8, schválili zastupitelé města a Dopravního podniku hl. města Prahy projekt lanovky. Ta má mít 3 zastávky – Podbabu, Zoo Troja a Bohnice. To samo o sobě není problém. Lidem se nicméně nelíbí, že město tuto lanovku považuje za dočasné řešení, než se postaví nová tramvajová linka. Což při očekávaných nákladech 2 miliardy korun, které se po demolici vlastně vyhodí komínem, může leckomu vadit. Dá se tedy chápat, že plánovanou stavbu vidí obyvatelé jako zbytečnou investici, v horším případě jako velký tunel na peníze.

Foto: Shutterstock, zdroj: autorský komentář