Potravináři v Česku hrozí dražším jídlem. Uvidíme, co lidé ještě snesou, hlásí

Tento rok přináší pro všechny Čechy tak trochu nepříjemné zprávy. A to v podobě zvýšení cen potravinářských výrobků, kdy někteří výrobci avizovali navýšení cen. A není to jen tak. Jelikož stát bohužel nemůže poskytnout dotace na rostoucí náklady na energie. Je pravda, co nám slibuje vláda, že výrobky zlevní? Pojďme se na to podívat.

Podpora dotací nestačí

Od tohoto roku má v plánu vláda zrušit rozsáhlou neinvestiční národní dotaci pro velké potravinářské firmy, která sloužila k podpoře zpracování zemědělských produktů. Tato zrušená dotace, jejíž rozpočet činil 230 milionů korun, umožňovala poskytování finančních prostředků na technologické inovace, modernizaci skladování surovin a hotových potravinářských výrobků, stejně jako na stavební náklady spojené s pořízením a instalací nových technologií.

Bohužel málo lidí ví, že tuto dotaci čerpalo nemálo českých firem. Jednou z podstatných podpor bylo tzv. Mléko do škol. Dotace činila celých 10 milionů korun českých. Podpora do škol byla hrazena z této dotace.

Zdravá konkurence je naděje

Vít Hradil, hlavní ekonom společnosti Cyrrus, se k této situaci také vyjádřil. Vít Hradil tvrdí, že pro dosažení dlouhodobě rozumných cen je klíčové vytvořit prostředí, které aktivně podporuje zdravou konkurenci na trhu. Také upozorňuje na významné rezervy v České republice v tomto ohledu, kde systém dotací favorizuje opravdu velké hráče na trhu, což jim umožňuje upevnit svou neotřesitelnou pozici a ovlivňovat ceny ve svůj prospěch. Zároveň však nesouhlasí s tím, aby stát poskytoval firmám levnější energie a snižoval daně.

Foto: Shutterstock

Malá česká ekonomika

Hlavní ekonom České spořitelny, Michal Skořepa, ale také poukazuje na nedostatek konkurence jako klíčový problém v otázce stanovení cen. Podle něj žádná objektivní úvaha nebo výpočet o výši cen neexistuje, a proto tržní ekonomika slouží k neustálým soubojům, které mají najít cenovou úroveň, kterou obě strany akceptují. Nicméně zdůrazňuje, že správné fungování tohoto mechanismu vyžaduje existenci konkurence, což v malé ekonomice jako je česká není vůbec jednoduché.

Je však nutné říct, že snížení DPH na 12 % není určitě zárukou snížení peněz. V konečném důsledku to tedy znamená, že daňový poplatník neuskuteční žádnou absolutní úsporu, spíše se stane ještě štědřejším sponzorem obchodníků. A to je bohužel pravda.

Otázkou je, jak dlouho to mi obyčejní lidé vydržíme.

Zdroj: Twitter

Foto: Shutterstock, zdroj: CT24, Ceskenoviny, Eurozpravy