Češi si stěžují na dodavatele energií. Nezdá se jim vyúčtování a nové zálohy

Data Energetického regulačního úřadu odhalují překvapivá zjištění. Celá třetina podaných stížností za poslední měsíce cílí na chybné vyúčtování energií či nastavení nové zálohy za energie. Dodavatelé jsou navíc pod soustavnou palbou nevole, hlavně z důvodu mizerné komunikace.

Nové vyúčtování a zálohy strašákem

Z počtu cca 15 tisíc stížností se 30 % přímo týká nejasné aktualizace nových ceníků za energetické služby. Prudký růst cen energií má přímou souvislost s celosvětovou hospodářskou situací. Všechny faktory tohoto krizového stavu údajně nutí dodavatele prudce navyšovat ceny služeb, často i několikanásobně.

Dle vyjádření Rady Energetického regulačního úřadu, jde u stížností nejčastěji o souběh několika pochybení na obou stranách. Dodavatelé energií dostatečně neinformují své zákazníky o novinkách, případně jsou podávány v nejasné formě.

Spotřebitelé tedy nejčastěji naráží na bariéru velkého množství cenových tabulek, aktualizací cen a odborných termínů, které běžný smrtelník často nemá šanci pochopit. Mnoho lidí tedy s nejistotou očekává novou výši záloh, které si nedokážou řádně spočítat. Problémem je i občasná praxe dodavatelů navýšit cenu za energie, ale zálohy ponechat na stejné hladině. To nepozorného klienta uklidní, avšak po čase mu přijdou astronomické nedoplatky. To se ale často nestává. Navíc velké množství lidí svou situaci s energiemi z různých důvodu pořádně neřeší, dostatečně se nezajímá, nebojují za své peníze a pak jen stojí a koukají.

Regulační úřad na svém webu zprovoznil orientační kalkulačku, které by měla pomoci s výpočtem nových záloh.

Foto: Shutterstock

Komunikujte, zajímejte se, braňte se

Zákon jasně říká, že nedostatečné či chybné informování o změně ceny ze strany dodavatele, změnu výše zálohy uvede v neplatnost.

Pokud cítíte, že jste nebyli o změně dostatečně informování, případně vám jasnou a srozumitelnou formou nebyla podána potřebná informace, okamžitě vše řešte se svým dodavatelem, změny ihned rozporujte a obraťte se na Energetický regulační úřad. V případě jakýchkoliv dalších nejasností volejte na zákaznické linky a ptejte se. Buďte dotěrní, pokládejte otázky, nechte si vše srozumitelně vysvětlit a vždy trvejte na jasné odpovědi.

Bohužel, i v tomto případě, že s cenou nesouhlasíte, jí musíte uhradit. Je to hloupé, nicméně si jinak zaděláte na velké problémy. Odpojení od energií je mrzuté, exekuční řízení iniciované dodavatelem je likvidační. Cenu uhraďte, důsledně ale trvejte na svém rozporu.

Případné uznané rozdíly vám pak musí dodavatel refundovat.

Dbejte na i na výši záloh. Není nutné si nastavovat vysoké zálohy za energie. Nepůjčujte zdarma své peníze energetickým společnostem. Záloha má být optimálně vysoká ku poměru spotřeby a končí mírným přeplatkem.

Foto: Shutterstock, zdroj: ERU, autorský komentář