Jaké tuky na smažení jsou nejzdravější a na co je využít?

Foto: Pixabay.com

Smažené jídlo nemusí být pouze nezdravé. Co kdybychom vám řekli, že pokud si vyberete ten správný tuk, minimalizujete tak negativní dopady na vaše zdraví? V následujícím článku se budeme zabývat tím, jaké oleje a tuky jsou pro vás nejzdravější a na co je můžete použít.

Olivový olej

Olivový olej považují experti za jeden z nejzdravějších vůbec. Dejte si ale pozor na to, aby byl extra panenský. Takový totiž není rafinovaný, a tak během průmyslového zpracování nepřišel o žádné živiny. Vědecké studie opakovaně prokázaly, že má příznivé účinky na lidský organismus.

Jak ho používat? Tento olej je nejvhodnější pro smažení na menším až středním výkonu. Pokud chcete smažit na opravdu horkém oleji, sáhněte raději po jiné variantě. Olivový olej je skvělý pro maso na přírodno či grilovanou zeleninu.

Jak smažit zdravě. Foto: Pixabay.com
Foto: Pixabay.com

Ghí

Ghí, někdy také ghee, je přepuštěné máslo původem z Indie. Obsahuje více tuku než běžné máslo a zároveň v něm nenajdete žádnou vodu či mléko. Snadněji se proto skladuje. Indové o něm říkají, že je elixírem života, my ho řadíme mezi tzv. superpotraviny. Na rozdíl od klasického másla nezvyšuje cholesterol a pomáhá jako prevence proti kardiovaskulárním chorobám.

Využijete ho při smažení na vyšších teplotách, stupeň přepalování je totiž vyšší než u jiných olejů či běžného másla, a to na 200 až 250 stupních. Vytvoří vám krásně křupavou kůrku a nemusíte se bát toho, že by se přitom připalovalo.

Foto: Unsplash.com

Sádlo

Se sádlem je to jak na houpačce. Ještě nedávno se říkalo, že je nezdravé. Dnes ale uslyšíte opak a sádlo zažívá velký comeback. Pokud ho budete používat v rozumné míře, bude podporovat srdeční činnost. Zároveň pomáhá se vstřebáváním vitamínů.

Doporučujeme nesmažit na více než 200 stupních. Při této teplotě dochází ke vzniku vyššího množství škodlivých látek. Jak to poznáte? Při smažení by z pánvičky rozhodně neměl vycházet tmavě modrý dým. Smažení na sádle je odborníky považováno za zdravější než máslo.

A na čem smažíte vy? Podělte se s námi o vaše zkušenosti.

Anna Macurová